En Gulare/Drömmande effekt på bilderna!?

Det var en tjej som frågade mig hur jag gjorde för att få en "gulare" ton på bilderna i inlägget "3 olika bilder med 3 saker gemensamt". 
Så istället för att bara svara henne så tänkte jag göra ett inlägg där jag visar det så kan fler av er se & lära om ni vill! :)



1: Börja med att öppna den bild du vill redigera i photoshop. Jag fotar alltid i RAW-format så först redigerade jag bilden där. Det enda jag gjorde i RAW var att öka kontrasten till 100. Men öka exponeringen lite också om du inte har solen med i bild som jag hade på den här. Öppna bilden i Photoshop



2: Klicka på cirkeln med en svart och en vit halva under lagervisningen & välj enfärgad.


3: Då kommer det upp en ruta där man kan välja färger, välj en mörkblå färg och klicka på OK.


4: Klicka på "dropdownmenyn" och välj Uteslutning/Exlusion


5: Nu har bilden fått en intensiv och gulare färg. Men den är för intensiv tycker jag så jag brukar sänka Opaciteten till ungefär 30-60% beroende på hur mycket ljus jag vill ha i den bilden.

6: Sen är det bara att öka kontrasterna lite till och sedan spara. Klart!

Före:


Efter:


Hoppas ni förstår hur jag har gjort, annars är det bara att fråga! :)
Kram

PS: Det här är mitt 155 inlägg på denna bloggen, shit vad det gått fort!

Kommentarer
Postat av: Jonna Erlandsson

sv: åh tack! haha ja, tycker den bilden blev lite rolig faktiskt. Ser verkligen ut som fjärilen sitter där på kanten :D

2011-07-10 @ 22:03:45
URL: http://jonnaerlandsson.se
Postat av: felliciiaa.blogg.se - Felicia Johansson

Åh, tusen tack! :)

2011-07-10 @ 22:47:06
URL: http://felliciiaa.blogg.se/
Postat av: NRphotos

sv; taack louise!

visst är hon, heh :D <3

2011-07-11 @ 11:42:23
URL: http://naemirosander.blogg.se/
Postat av: Hanna

Tack, nu fattar jag :)

2011-07-11 @ 23:38:34
URL: http://himmlapyssligt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0